Restaurant marketing; 16 tips om meer gasten binnen te krijgen

Restaurant marketing tips
Restaurant marketing is tegenwoordig complexer dan het ooit geweest is. Ben je er klaar mee om droog brood te eten? Dan is hoog tijd om je verouderde marketing plan af te stoffen en de marketing voor je restaurant te herzien.

Restaurant marketing trends

Restaurant marketing is niet meer hetzelfde als dat het geweest is. Het is essentieel dat restaurants internet marketing omhelzen en een online identiteit voor zichzelf creëren. Dit klinkt vervelend moeilijk maar valt uiteindelijk wel mee wanneer dit in stappen wordt uitgewerkt.
Gasten zoeken tegenwoordig online naar restaurants. De mening van anderen telt hierbij sterk en de restaurant website laat vaak een sterke indruk achter. Gasten willen van tevoren naar een menu kijken voordat ze een keuze maken.Voordat je begint aan je (nieuwe) strategie voor je restaurant marketing, zoek eens op Google naar je eigen restaurant. Op welke plaats sta je? Wat zeggen gasten over je? Sta je op de eerste pagina? Hoe goed is je website in vergelijking met anderen?Laat je het spek niet van je bord eten en denk eens goed na over je vernieuwde marketing strategie. Hieronder beschrijf ik een aantal tips die je waarschijnlijk goed uitkomen.

Restaurant marketing; de 16 belangrijkste tips

Als je volledig op traditionele marketing vertrouwt dan zal je spoedig voor spek en bonen meedoen. Ik zeg niet dat je dat moet afschaffen. Alsjeblieft niet! Vul je marketing voor je restaurant echter aan door gebruik te maken van de mogelijkheden die het internet te bieden heeft.

Marketing tip 1; Sta up-to-date

Zorg ervoor dat je weet wat er afspeelt in de markt waarin je restaurant opereert. Hou jezelf up to date over trends, feiten en statistieken die jou kunnen helpen met het verbeteren van je restaurant marketing. Blijf bijleren.

Marketing tip 2; Heb een functionele website

Kunnen gasten je restaurant goed vinden op het internet? Zorg ervoor dat je een geoptimaliseerde website hebt die doet wat jij wilt wat het doet. Zorg ervoor dat ze jouw website eerder vinden dan die van je concurrenten. Schrijf een blog, post je menu van de dag, betrek sociale media en restaurant-beoordeling websites.

Marketing tip 3; Maak gebruik van lokale SEO

Websites zijn niet alleen meer voor grote bedrijven. Tegenwoordig is het belangrijker dan ooit om als klein lokaal bedrijf een internet marketing strategie te hebben. 72% van alle zoekopdrachten zijn gericht op lokale informatie. Maak daarvan gebruik en wees er 100% zeker van dat je website naar voren komt tijdens die zoekopdrachten.

Marketing tip 4; Maak gebruik van voedsel bloggers

Vraag (lokale) foodbloggers om je restaurant te beoordelen voor een gratis maaltijd. Een externe link naar je restaurant helpt je in de ranking op Google en een positieve review helpt je reputatie .

Marketing tip 5; Hou restaurant beoordeling websites in de gaten

Tegenwoordig ben je sterk afhankelijk van je reputatie. Let dus goed op wat mensen zeggen over je restaurant online. Gasten vertellen hier over hun (hopelijk positieve) ervaringen met je restaurant. Bedank voor positief commentaar en reageer respectvol op een negatieve reactie.

Marketing tip 6; Gebruik een online reserveringsmodule

Zorg ervoor dat mensen gelijk een reservering kunnen maken op je website. Soms hebben mensen geen zin om te bellen en reserveren ze liever gelijk online.

Marketing tip 7; Bouw een email database op

Email markering is nog steeds één van de meest effectieve en snelste manieren om je gasten te bereiken. Nieuwsbrieven kan je promoten door social media, op je website en zelfs in je eigen restaurant. Het is aan jou om te beslissen wat het beste werkt.

Marketing tip 8; Gebruik social media

Met een interactief social media gebruik kan je gasten steeds betrokken houden bij wat er zich afspeelt. Het is een prachtige manier om je restaurant te positioneren en interactie te hebben met je gasten.

Marketing tip 9; Grijp alle mogelijkheden aan

De online wereld veranderd constant. Hierdoor is het belangrijk om constant te blijven verdiepen in nieuwe mogelijkheden. Durf gebruik te maken van platformen als Foursquare bijvoorbeeld. Het mag dan wel niet zo groot zijn als Facebook maar kan desalniettemin veel toevoegen aan je marketing plan.

Marketing tip 10; Breng genoeg informatie naar buiten

Laat je personeel gasten adviseren om je te volgen op social media, laat ze liken voor gebruik van internet of gebruik andere creatieve manieren om ze je restaurant te laten volgen. Hierna is het echter essentieel om genoeg en interessante informatie te posten zodat het interessant voor ze blijft om je restaurant te blijven volgen. Zorg voor een gezonde mix van grappige, serieuze en interessante berichten.

Marketing tip 11; Doe aan ‘win’ acties

Dit is een mooie manier om reacties te krijgen op social media, je volgers te laten toenemen en uiteindelijk meer gasten binnen te krijgen. Geef potentiële gasten de kans om bijvoorbeeld een pizza te winnen of geef ze een andere beloning waardoor ze over je restaurant praten en eventueel terug blijven komen.

Marketing tip 12; Creëer een ‘stamgasten-programma’

Geef terugkerende gasten exclusieve deals en stuur ze nieuwsbrieven waarin ze zich persoonlijk voelen aangesproken.

Marketing tip 13; Zorg ervoor dat je menu een frisse uitstraling heeft

Gasten trekken snel conclussies op basis van uitstraling. Een net, mooi ontworpen en onderhouden menukaart laat al snel concluderen dat het eten ook van goede kwaliteit is.

Marketing tip 14; Vraag!

Vraag gasten simpelweg om je te liken op Facebook, te volgen op Twitter, Pinterest of Instagram. Bel mensen op waarmee je een goede relatie hebt, gebruik je netwerk, vrienden en kennissen om je bedrijf te promoten.

Marketing tip 15; Neem controle over je online reputatie

Websites die restaurants beoordelen hebben een groot impact op je reputatie en negatieve beoordeling kunnen je restaurant veel schade toedoen. Mensen zijn geneigd om negatieve ervaringen beter te onthouden en dit te delen. Hou dus je online reputatie in de gaten en vraag gasten actief voor een positieve review.

Marketing tip 16; Laat u adviseren door een specialist

Momenteel specialiseert UP Websites zich in de restaurant branche. Wij helpen u graag met het creëren van uw online identiteit. Wees bewust van wat u uitstraalt naar de buitenwereld. Wilt u vrijblijvend meer informatie? Klik hier om contact met ons op te nemen.