Restaurant SEO; Hoe doe je het?

Restaurant SEO - UP Websites
Restaurant SEO is tegenwoordig van steeds groter belang doordat gasten steeds vaker op internet zoeken naar een restaurant. Wanneer je niet bekend bent met online marketing dan lijkt het maar een complex gebeuren. Aan de SEO voor je restaurant kan je echter zelf veel doen zonder dat je daar een expert voor hoeft in te schakelen.

Restaurant SEO tip 1: Bepaal je sleutelwoord (keyword).

Restaurant SEO begint bij het kiezen van een sleutelwoord. Kies een woord(en combinatie) en laat die overal terugkomen. De zoekwoordenplanner van Google Adwords kan je hiervoor goed gebruiken (https://adwords.google.com/KeywordPlanner). Wanneer je bijvoorbeeld kiest voor “pizzaria apeldoorn” dan moet je deze combinatie zo vaak mogelijk laten terugkomen op je website. Voeg het keyword toe aan de titels (het liefst vooraan), laat het eerste woord van een alinea ermee beginnen en gebruik het bijvoorbeeld in je blogs op dezelfde manier.

Voorbeeld: Pizzaria apeldoorn – het italiaantje – de omschrijving

Restaurant SEO tip 2; Geef je website een toepasselijke meta-omschrijving

Restaurant SEO is natuurlijk meer dan alleen het kiezen van een sleutelwoord. Hoewel de meta-omschrijving (het deel dat je leest over een website tijdens zoeken) niet direct je vindbaarheid verhoogd, is het toch sterk aan te raden om een nette samenvatting van je website te maken. Dit wekt betrouwbaarheid naar gasten die zoeken via Google en zal hen sneller naar je restaurant website laten doorklikken. Indirect verbeterd het daarmee toch je SEO omdat het je bezoekersaantal kan verhogen die via de zoekmachine binnenkomen.

Restaurant SEO tip 3; Maak een Google Plus bedrijfspagina aan

Voer een zoekopdracht in op Google Maps om te kijken of je eigen restaurant al is vastgelegd. Klik op ‘pagina beheren’ en log in met je Google account. Als je nog geen account hebt dan kan je die gratis aanmaken.
Na het inloggen vraagt Google om je identiteit te verifiëren als eigenaar, wat zowel telefonisch of via een brief met een code kan.
Indien je restaurant nog geen Google Plus pagina heeft, ga naar http://www.google.com/business/ en klik op ‘Uw bedrijf op Google’.

Restaurant SEO tip 4; Vul de Google Plus pagina volledig in

Wanneer je eenmaal je Google Plus pagina hebt aangemaakt, zorg ervoor dat je het zo uitgebreid mogelijk invult. Indien er informatie aanwezig is over je restaurant dat niet correct is of niet is ingevuld door jezelf, rapporteer dat dan hier https://support.google.com/business/answer/6075997?hl=en&rd=1
Neem de tijd om er zeker van te zijn dat je restaurant naam, adres, telefoonnummer, en website correct zijn ingevuld. Ik raad aan om een zoekopdracht te doen op je restaurants adres om er zeker van te zijn dat alles kloppend is. Zorg ervoor dat je alle categorieën hebt ingevuld om je restaurant zo uitgebreid mogelijk te beschrijven. Voeg foto’s, openingstijden en andere informatie toe die mogelijke gasten kunnen helpen.

Restaurant SEO tip 5; Vul de gegevens van je restaurant zo uitgebreid mogelijk in op andere websites

Het algoritme van Google checkt onder andere hoe vaak er naar je website wordt verwezen op andere websites. Hoe vaker dat is, hoe relevanter je website lijkt voor Google. Het kan goed voorkomen dat de gegevens over je restaurant soms incorrect of incompleet zijn ingevuld op andere websites. Zorg ervoor dat in ieder geval de website, andere contactgegevens en categorie kloppen wanneer je alles naloopt.

Wij hopen je hiermee geholpen te hebben.