Restaurant social media; 11 tips voor een groter bereik

Restaurant social media - UP Websites
Restaurant social media, hoe maak je het interessant? Dit is een vraag die veel restaurant eigenaren dwars zit. Hoewel steeds meer restaurants de waarde inzien van een actief social media beleid, weten ze daarentegen vaak niet hoe ze er mee om moeten gaan. Het is namelijk bij uitstrek een mooie kans om een sfeerimpressie te geven van je restaurant. Veel restaurants lopen echter op een gegeven moment vast en weten niet meer wat ze moeten plaatsen.

Restaurant social media #1: Interessante informatie

Probeer hierbij te redeneren vanuit je doelgroep. De meeste restaurant gasten komen uit de directe omgeving. Posts over je team, omgeving en activiteiten werken vaak goed doordat de lokale omgeving zich betrokken voelt en het daarom graag delen. Doe aan acties, biedt je dagmenu aan en interessante (achtergrond)informatie over je eten.

Restaurant social media #2: Twitter & Instagram

Vaak wordt Facebook alleen gebruikt voor social media. Het is echter gerichter om Twitter te gebruiken bij nieuws en Instagram voor visuele beelden. Laat gasten meekijken over de schouder van de chef, laat ze een gerecht winnen en fotografeer je mooiste gerechten.

Restaurant social media #3: Niche

Als restaurant moet je jezelf onderscheiden door te voldoen aan een andere behoefte dan je concurrent. Neem de tijd om na te denken wie je wilt bereiken en ontwikkel een unieke stijl qua communicatie. Wees consistent hierin, herkenbaarheid staat hierbij voorop.

Restaurant social media #4: Check-in

Hierbij heb ik het niet over fysieke check-in maar over die op Facebook. Mensen houden ervan om mooie gebeurtenissen te delen en moeten de mogelijkheid hebben om via Facebook op je bedrijfspagina in te checken.

Restaurant social media #5: Menu

Deel je menu met de buitenwereld. Koop een goede camera, leer foto’s maken en laat je gasten watertanden achter hun beeldschermen. Geef updates en deel de dagmenu’s.

Restaurant social media #6: Feedback

Vraag klanten om feedback over je eten, de muziek, je team, etc. Dit is een mooie manier om interactie te hebben met je gast en om van hen te leren.

Restaurant social media #7: Luister

Dit heeft een overlapping met het vorige punt maar graag wil ik dit apart benadrukken. Weinig restaurants hebben nog echt door hoe sterk de publieke mening telt op het interernet. Wees up-to-date en weet waar je staat met je bedrijf. Bedank voor positief commentaar en reageer beleefd op negatief commentaar.

Restaurant social media #8: Zichtbaarheid

Beelden zeggen vaak meer dan duizend woorden. Wees bewust van wat je deelt en doe dit steeds in dezelfde stijl. Hou daarbij echter rekening via welk medium je het plaatst. Kijk eerst voor inspiratie naar je concurrenten voordat je zelf je strategie ontwikkeld.

Restaurant social media #9: Website

Je website blijft je belangrijkste visitekaartje. Zorg ervoor dat social media daar visueel op aanwezig is. Laat zien wat er over je gezegd wordt en hoeveel likes of volgers je hebt.

Restaurant social media #10: Winnen

Mensen (vooral Nederlanders) houden van winnen en van gratis. Doe aan acties, aanbiedingen en bedenk manieren om gasten over je te laten praten. Een gratis maaltijd is namelijk niet zomaar vergeten en wordt vaak nog over nagepraat.

Restaurant social media #11: Goed doel

Kweek ‘goodwill’ door publiekelijk een goed doel te steunen. Kies hierbij een doel dat te maken heeft met je doelgroep. Dergelijke acties inspireren en verbeteren het imago van je restaurant. Professionals kunnen je helpen met de vorming van je online identiteit. Wij kunnen je helpen met de creatie, het is echter aan jezelf om je online identiteit te onderhouden.